Bron: pixabay

Meten is weten (en waarom dat soms belangrijk is)

Geplaatst door

Ik doe soms aannames of trek conclusies op basis van informatie die ik zelf helemaal niet gecheckt heb. Ook op het gebied van werk. En dat laatste besloot ik daarom te meten. Alles wat ik doe onder werktijd.

Om efficiënter te werken, hou ik goed bij waar ik m’n tijd aan besteedt. Niet teveel aan taken waar andere mensen mee aankomen en niet te weinig ‘aan het bedrijf’ in plaats van ‘in het bedrijf’. Ook probeer ik niet teveel huishoudelijke klussen te doen onder werktijd etc.

Ik had hier dus wel een idee van, maar echt meten deed ik het niet. Dus besloot ik om de app Timesheet te downloaden – die ik in mijn freelance periode gebruikte om uren te declareren – en ging ik twee weken lang meten wáár ik nou precies mijn tijd aan besteedde.

Meten van werkzaamheden

Wat er precies uitkomt ga ik vandaag uitzoeken, dus dat weet ik nog niet. Ik maak een overzicht van het aantal uren dat ik besteedt aan mijn ochtendroutine (bestellingen en producten in de boekwinkel checken, klanten reageren etc.), mail, posts/video’s delen op social media, video’s maken etc… Ook kan ik nu precies nagaan hoeveel tijd ik nu daadwerkelijk aan het werk ben. En dat laatste weet ik al wel en het valt tegen. Met alle kopjes thee zetten en fruit snijden ben ik bijna elke ochtend aan half uur bezig en op dagen dat ik tot half vier kan werken, doe ik heel makkelijk even een ‘boodschapje’, waardoor er weinig effectieve werktijd over blijft. Tegelijkertijd merk ik dat ik in de avonden soms zo een paar uur bezig ben, want dan heb ik minder afleiding.

Door dit ‘gemeet’ weet ik alvast dat ik mijn to-do lijst iets korter moet maken, omdat de tijd korter is dan ik verwacht en dat ’s avonds werken ook fijn is.

Aan welke taken ik het meeste tijd kwijt ben en of ik dat goed vind, laat ik later deze week weten. In ieder geval is het een aanrader om dit eens bij te houden, en daarvoor is Timesheet dus een handige app. Hier kun je de soort werkzaamheden invullen als ‘projecten’ en elke keer als je klaar bent, kun je je taken vermelden. Overigens ook een aanrader voor freelancers.

Hou jij goed bij waar je tijd naartoe gaat? En hoe?

☆ Lees ook: Timesheet: waar blijft de tijd!?
☆ Download: Timesheet


Dit is misschien ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.